No sóc gens expert en trànsit ni obres públiques, però com a ciutadà tinc unes preguntes per als promotors del tramvia per l'avinguda Diagonal de Barcelona.
Diuen que és una inversió de 200 milions d'euros (estudis, desviacions de pressupost i imprevistos a banda).
No seré jo qui els vulgui desmentir uns o altres, però com a simple ciutadà, em demano:
- Un tramvia exigeix vies i catenària, i per tant obra pública.
- Un tramvia, si s'espatlla o té un accident bloqueja el camí i interromp la circulació, anul·lant tota mobilitat fins que s'arregla el problema.
- Un tramvia funciona amb electricitat (que pot ser d'origen renovable o no), però avui en dia també hi ha autobusos elèctrics, cosa que no teníem quan es va començar a parlar del tramvia ja fa una bona colla d'anys.
- Els autobusos no necessiten obra pública per a circular, potser al límit pintar un carril Bus, però la Diagonal ja en té un en cada sentit.
- Els autobusos, si n'hi ha un d'espatllat, poden sortir del seu carril, superar l'obstacle i seguir fent la seva feina sense interrompre el servei. O poden reforçar altres línies si cal.
- Quants autobusos elèctrics es poden comprar amb el pressupostat en obra pública per a les vies i catenària (tramvies a banda)?
- Si els tramvies tenen més capacitat que els autobusos, amb l'estalvi de no fer l'obra pública es poden comprar més autobusos i augmentar les freqüències.
Amb les dades que tenim a l'abast la majoria dels ciutadans no sembla gens clar que es justifiqui un tramvia, ni a la Diagonal ni enlloc. Sincerament no li veig cap lògica.
Què porta doncs a desitjar tan fortament fer aquesta inversió?
Algú pot respondre aquestes preguntes, il·luminar-nos i ajudar-nos a entendre perquè és millor un tramvia que autobusos elèctrics?
Gràcies