/* */ Derrapades neuronals: Un desig anomenat tramvia

Pàgines

dissabte, 23 de febrer del 2019

Un desig anomenat tramvia

Sí, ho sento, el títol és massa obvi, però és el que hi ha, n'aprenc de la "premsa" esportiva.

No sóc gens expert en trànsit ni obres públiques, però com a ciutadà tinc unes preguntes per als promotors del tramvia per l'avinguda Diagonal de Barcelona.

Diuen que és una inversió de 200 milions d'euros (estudis, desviacions de pressupost i imprevistos a banda).

Diuen que experts de tots colors no ho veuen gens clar (Bel, Acebillo, ...), tot i que n'hi ha d'altres (Puig, Colau, ...) que sembla que sí.

No seré jo qui els vulgui desmentir uns o altres, però com a simple ciutadà, em demano:
  • Un tramvia exigeix vies i catenària, i per tant obra pública.
  • Un tramvia, si s'espatlla o té un accident bloqueja el camí i interromp la circulació, anul·lant tota mobilitat fins que s'arregla el problema.
  • Un tramvia funciona amb electricitat (que pot ser d'origen renovable o no), però avui en dia també hi ha autobusos elèctrics, cosa que no teníem quan es va començar a parlar del tramvia ja fa una bona colla d'anys.
  • Els autobusos no necessiten obra pública per a circular, potser al límit pintar un carril Bus, però la Diagonal ja en té un en cada sentit.
  • Els autobusos, si n'hi ha un d'espatllat, poden sortir del seu carril, superar l'obstacle i seguir fent la seva feina sense interrompre el servei. O poden reforçar altres línies si cal.
  • Quants autobusos elèctrics es poden comprar amb el pressupostat en obra pública per a les vies i catenària (tramvies a banda)?
  • Si els tramvies tenen més capacitat que els autobusos, amb l'estalvi de no fer l'obra pública es poden comprar més autobusos i augmentar les freqüències.

Amb les dades que tenim a l'abast la majoria dels ciutadans no sembla gens clar que es justifiqui un tramvia, ni a la Diagonal ni enlloc. Sincerament no li veig cap lògica.

Què porta doncs a desitjar tan fortament fer aquesta inversió?

Algú pot respondre aquestes preguntes, il·luminar-nos i ajudar-nos a entendre perquè és millor un tramvia que autobusos elèctrics?

Gràcies